over Albert
Biografie en werkproces:
Albert Aukema (1957 Koudum) bracht zijn jeugd door op het Friese platteland. Tegenwoordig werkt en woont hij in de stad Groningen.
Als achttienjarige volgde hij voor een jaar de richting monumentale kunst aan de kunstacademie Vredeman de Vries in Leeuwarden. In een veel later stadium studeerde hij alsnog af als beeldhouwer aan de Klassieke Academie Voor Beeldhouwkunst in Groningen. Al bij aanvang van zijn studie en nog steeds staan de mens en het menselijk lichaam veelal centraal in zijn werk.
Terugkerende thema’s in zijn werk zijn kwetsbaarheid tegenover kracht.
De mens die zich verhoudt tot de medemens en op meta-niveau tot natuur en Kosmos met daarin de vrouw als metafoor voor de moederlijke oerkracht.
De dynamiek die dit te weeg brengt en de overgang van figuratie naar abstractie laten ruimte voor verbeelding bij de beschouwer.
Zijn afstudeerbeeld femme voilée stond na de Academie groepsexpositie nog enige maanden voor de Martinikerk in Groningen en verhuisde eind 2016 naar het Hanzeplein in Groningen, waar het inmiddels deel uit maakt van de collectie van het UMCG Groningen.
Met dit beeld laat hij een oude en een nieuwe wereld samen komen: het serene, klassieke en Oosterse enerzijds en de hedendaagse autonomie van de vrouw anderzijds. De vrouw die experimenteert met haar vrouw-zijn, haar religie, haar cultuur en eigen identiteit. Een oude en een nieuwe wereld: ze worstelen, komen ergens samen.
Het beeld houdt ons vooral een spiegel voor: Met welke ogen kijken we? Ontmoeten we de ander of blijft die een vreemde? Weten we waarom deze vrouw voor een sluier heeft gekozen? Haar al dan niet bewuste keuze geeft haar wellicht juist vrijheid in plaats van beperking en maakt die vrijheid het haar mogelijk om naar nieuwe wegen te zoeken om haar vrouwelijkheid aan deze veranderende wereld te tonen.
Bodyorganic (2018)is uitgevoerd in Portugees marmer op een sokkel van Corten staal en staat aan de Hereweg 111 in Groningen.
Ook in deze sculptuur komt op ingetogen wijze het spanningsveld tussen figuratie en abstractie tot uiting en laat daarbij ruimte voor een eigen betekenisgeving / invulling door de beschouwer.
Moeder Met Kinderen (2021)uitgevoerd in Portugees marmer is een figuratieve compositie bestaande uit drie mensfiguren. Een zwangere vrouw, zowel letterlijk als figuurlijk een krachtige metafoor voor vruchtbaarheid met tegen zich aan haar twee jonge kinderen. Dit werk staat eveneens in de publieke ruimte aan de Hereweg 103 in Groningen.
Reliëf/Sculptuur XI (2021)is het meest recente werk en is een statement tegen het op grote schaal voorkomende misbruiken van kinderen op seksueel gebied. Het laat op subtiele maar ook pijnlijke wijze de verhoudingen binnen het grote Katholieke Instituut zien met ook hier de ruimte voor eigen betekenisgeving.
beelden
tekeningen
Ego Sum II
Ego Sum II
Ego Sum II
Ego Sum II
XI
Ego Sum I
bodyorganic
bodyorganic
bodyorganic
bodyorganic
gesluierd
gesluierd
gesluierd
gesluierd
veiled
gesluierd
gesluierd
gesluierd
gesluierd
gesluierd
gesluierd
portret
portret
portret
portret
portret
portret
portret
studie voor gesluierde vrouw
studie voor gesluierde vrouw
studie voor gesluierde vrouw
concept bladeren
concept ontwerp voor school
hand en voet
hoofd in bad
hoofd in bad
geabstraheerde zittende figuur
geabstraheerde zittende figuur
geabstraheerde zittende figuur
geabstraheerde zittende figuur
danseres
concept ontwerp in keramiek met lood
concept zittende figuur
Reliëf
Reliëf
1 - 45
<
>
tekening 1
tekening 2
tekening 3
tekening 4
tekening 5
tekening 6
tekening 7
tekening 8
tekening 9
tekening 10
tekening 11
tekening 12
tekening 13
tekening 14
tekening 15
tekening 16
tekening 17
3 - 17
<
>
nieuws
Reliëf/Sculptuur XI
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik_binnen_de_Rooms-Katholieke_Kerk
XI 2021 is te zien in Galerie Waarkunst.
contact:
Voor meer info, s.v.p stuur een e-mail of WhatsApp bericht naar +31 6 33157850.
e-mail: info@albertaukemaartworks.nl
Facebookpagina: https://www.facebook.com/albertaukemaartworks/
© AlbertAukemaArtworks 2022